woensdag 23 februari 2022

"Knock on wood" in 2022, hout als inspiratie

Ik ben begonnen met het maken van houtblokken voor een persoonlijk project. De structuren en vormen in de houtblokken en de boombasten die ik zie tijdens wandelingen inspireren me om daar dit jaar verder mee aan de slag te gaan.

De uitdaging is om met de verschillende soorten klei en decoratietechnieken een zo natuurlijk mogelijk effect verkrijgen of de essentie van het hout en de structuren en texturen van de basten en bomen terug te zien in de objecten die ik dit jaar wil maken.

Als inspiratie voor mijn eerste objecten heb ik enkele houtblokken gebruikt die mijn vader ooit gekloofd heeft voor onze buitenhaard.

Witte en bruine klei zijn gecombineerd en gedrukt in mallen van de houtblokken, ook de houtblokken zelf zijn als stempel in de klei gedrukt, deze platen zijn bewerkt met porseleinslib en egobes, en tot objecten gevormd. 

Op dit moment zijn er 1 liggend object en diverse muurobjecten in de maak. 

De eerste objecten met glazuren als laatste stap zitten nu in de oven, spannend dus!


het begint met de witte klei en de imprint

het vormen van de klei
voor de bouw van een object
kan beginnen



decoreren

heel langzaam drogend hout 


rechtop na de biscuitstook



alleen biscuitgestook, klaar?

detail

na de biscuitstook, natuurlijke barsten en scheuren

trio van blokken




aanbrengen sinterengobes, glazuren en meer 


de oven  mag zijn werk gaan doen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten