donderdag 29 november 2018

De ontdekking van wabi sabi

Bij het zoeken naar quotes over verweerd en imperfect stuitte ik op het begrip wabi sabi.
Een Japanse stroming die er van uitgaat dat niets perfect, voor altijd of af is, en dat daar schoonheid in schuilt.
Of mooi in het engels:

"finding beauty within the imperfection of life and accepting the natural circle of growth and decay, celebrating cracks, crevices and all other marks that time , weather and love leave behind."

In mijn werk zoek ik naar verweerd en het benadrukken van imperfect, ook in combinatie van keramiek met andere aardse materialen.

De "porcelated" items, gedipte porselein zaaddozen en bladeren en bloemen die ik afgelopen zomer heb gemaakt, zijn geassembleerd met strandhout dat ik door de tijd  heb meegenomen van strandwandelingen.
De fragiele porseleinen objectjes op het stoere verweerde strandhout vormen een mooi duo.

Dit geldt ook voor de objecten "left turn" , het resultaat van het verwerken van de dunne kleiplaatjes van gedraaide vormen die achterblijven op een draaiplankje. Ook deze combineren mooi met het strandhout.

De "porcelated" en "left turn"  assemblages stralen het wabi sabi uit dat ik net ontdekt heb.

Deze wabi sabi serie is nu klaar voor verkoop, ik ben benieuwd wie er nog meer schoonheid ziet in verweerd en imperfect...

de items kunnen nog worden voorzien van quotes als:

"imperfection is perfection to a beautiful perspective"
"there is a crack in everything, that's how the light gets in-L.Cohen-"
"nothing lasts, nothing is finished, nothing is perfect, and that is beautiful"
"laat achter je wat was, laat gaan wat moet, laat zijn wat is"
"create beauty, value imperfection, live deeply"

Heb je interesse? Laat een berichtje achter en ik neem contact met je op.

wabi sabi "porcelated" 1; doosje 10x10x5 cm

wabi sabi "porcelated"2: doosje 10x10x5 cm

wabi sabi "porcelated"3:doosje 10x10x5 cm

wabi sabi "porcelated" 4:doosje 10x10x5,5 cm

wabi sabi "porcelated" 5:doosje 10x10x7,5 cm

wabi sabi "left turn" 1:doosje 10x10x10 cm

wabi sabi "left turn" 4:doosje 10x10x10 cm

wabi sabi "left turn" 3:doosje 10x10x10 cm

wabi sabi "porcelated" 6 ; 14x9,5x5 cm

wabi sabi "porcelated" 7: 14x9,5x5cm

wabi sabi "porcelated" 8: 14x9,5x5cm

wabi sabi "porcelated" 9: 14x9,5x5cm

wabi sabi "porcelated" 10: 14x9,5x5cm

wabi sabi "porcelated" 11: 14x9,5x5cm


de keurmeesters in actie:


                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten